Thursday, January 29, 2009

.:Muhasabah Diri:.

aku skang ni dlm proses utk muhasabah diri sendiri...masa aku cuti jaga ank ciken pox, aku tgk MHI kot...ada Dr. Fadhilah Kamsah. Dia kata cemana kita nk terus berjaya atau sebagainya, sdgkan kita x pernah berdoa.."Ya Allah, semoga aku terus berdoa padamu memohon petunjuk dan hidayah..." itu yg plg penting katanya. slps doa tu, baru la kita doa yg lain2...sbb manusia ni mudah lupa dan lalai...ermm aku nk crita lelebih pun xla pandai mana...tp paham la apa yg d maksudkan tu.
aku xnak sakitkan ati org..sbb aku dah xleh terima kalo org sakitkan ati aku...bak kata Hj. Aznil Hj. Nawawi.."dah kertu la katakan" ehehehe...dah masuk 3 series ni...umo makin meningkat...pjg ke pendek..wallahu'alam. aku ni jenis x ska membalas, jd apa org kata aku telan la jgk wpun pahit. ermm ni la susahnya..kang melaser balik, ada plak yg makan sudu..utk mengambil langkah berjaga2 atas nama hubungan kekeluargaan...aku rela mendiamkan diri. tp smp bila? kalo hati sndiri remuk redam? ada dia amik peduli? atau adakah aku ni terlalu sensitip? ohhhh tidakkk...sbb ada perkara2 yg dia persoalkan sungguh keterlaluan bg aku...mak abah aku ajar, jgn sesekali menjatuhkan air muka org tu dan jgn dok pelekeh org..dlm erti kata lain...suka dok selak kain org. kdg2 smpkan perkara yg terlalu remeh d jdkan isu. kak aku kata..blm kena "buku dgn ruas"..so biaq ja la.
Untuk lebih tenang, tiap2 pg aku bukak chanel OASIS..kan ada zikir2 munajat. sesambei tu blh la jdkan halua telinga ank2 aku jgk. bila telinga mendengar, secara tak langsung mulut turut bebicara, hati pun tersentuh dgn alunan2 yg penuh bermakna...semoga aku lebih tenang utk meneruskan idup dan jgn sekali2 menyakitkan ati org. tp kalo terlepas cakap? lu pikiaq la sndiri =)

No comments: